My Baby Dolls

Vecka 32

Idag är jag i vecka 31+2 (var tvungen att dubbelkolla i appen) och nu kan jag officiellt inte se mina tår om jag står rakt upp 🤣

Så himla häftigt ändå, mammakroppen. Visst?

Hur mår jag då?

Jag har inte haft fler onda sammandragningar efter i söndags, men massor med vanliga förvärkar.

Illamåendet håller i sig, inget nytt där inte.

Imorgon ska jag till BVC för kontroll, jag tror att allt ser fint ut och det ska bli så mysigt att lyssna på bebisens hjärtljud igen. ❤️

Har jag någon läsare här inne som har haft foglossning under sin graviditet?

Jag har a l d r i g upplevt det, men de senaste nätterna har jag känt sån konstig känsla i ljumskarna. Som att bebisens huvud håller på och tränger sig ner och det gör ont, nästan så att jag får andas igenom det. Det strålar sig ner och det är svårt att hitta en ställning där det inte gör ont. Så har det varit upprepade gånger, främst på nätterna och jag berättade om det för en vän och hon tyckte att det lät som foglossning?

Vad tror ni?

Såhär står det i gravidapparna just nu:

Mina barn- förutom förstfödda har inte fixerat sig förrän förlossningen startat.

Hur var det för er?

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. susann

    Hej Satu! vilken fin bebismage <3 jag tror bebis häller på att fixera sej därför känner du av ligamenten, vila mycket om du kan och säg till på mvc så de har koll på tappen. magen ser också ut att ha sjunkigt ner lite o det gör den när bebis är fixerad

  2. Ulrica

    Har haft foglossning med alla tre, blev värre för varje barn. Jag hade ont över blygdbenet, i ryggen och höfterna. Hade svårt att gå och lyfta, fick tom ha kryckor med nummer tre. Alla har fixerat sig innan också, nummer ett i vecka 33, nummet två 34 och nummer tre i 36 😊

  3. Sara

    Nej tycker inte det låter som foglossning…
    Jag tycker det låter som nervsmärta och det kan ju bero på att bebisen trycker mot nån stor nerv med sitt huvud.

  4. Susanne

    Så har jag haft det när mina barn har börjat fixera sig. Foglossningen yttrar sig mer när man är uppe och försöker gå. Det kan låsa sig. Typ. Känns som man ska falla ihop ibland. Svårt att ta sig fram liksom. Så som du hade häromveckan när du inte trodde du skulle komma hem. Hoppas du sover gott nu och får vakna uppvilad i morgon. Kram ❤

  5. Yunia

    Hola!
    Yo e tengo 5 niñas y en mis últimos 3 embarazos e padecido de foglossning, y esos síntomas que estás sintiendo es 100% foglossning. Y en este último embarazo, el nr 5 me dio aún más fuerte y la Barnmörska me recomendó ir a un sjukgymnast, pero por falta de tiempo no fui y preferí hacer las recomendaciones de la Barnmörska en casa. Aquí te dejo un poco de info que puedes hacer cuando estés en casa. Espero y te funcione🤗💖

    Besvären är olika från person till person. Det som fungerar för någon kanske inte fungerar för en annan. Gör det som känns bäst för dig och pröva dig fram.

    Träna är viktigt – även om du har ont
    Det är bra att träna både ryggmuskler och magmuskler. Musklerna kan stödja och avlasta bäckenet.

    Be gärna en fysioterapeut om instruktioner eftersom en del träningsmoment inte är lämpliga när du är gravid, till exempel sit-ups.

    Rör på dig och variera ställning
    Rör dig så mycket du kan utan att det gör ont. Ha ett långsamt tempo. På så sätt behåller du styrkan i ryggen och runt bäckenet. Rörelse ökar också blodcirkulationen till ryggen, vilket kan lindra smärtan.
    Belasta hela foten jämnt med tyngdpunkten över hålfoten, om du står upp.
    Variera ställning ofta så att du inte belastar ryggen för mycket, om det går. Sitt en stund. Stå en stund. Rör dig en stund.
    Gå med korta steg och ta flera små promenader i stället för en lång.
    Cykla gärna i stället för att gå, men undvik att cykla i slutet av graviditeten så att du inte riskerar att ramla på magen.
    Håll ryggen rak
    Håll ryggen så rak som möjligt. Du kan till exempel sitta ner när du klär på dig på nedre delen av kroppen, så att du inte behöver böja ryggen så mycket.
    När du ligger ner och ska resa dig upp är det bäst att ligga på sidan, med benen tätt intill varandra. Skjut sedan upp dig med hjälp av armbågen och handen.
    Ta hissen i stället för trappan. Om du går i trappor, ta ett steg i taget och sätt båda fötterna på samma trappsteg innan du tar nästa steg.
    Använd hjälpmedel som lindrar smärtan
    Använd bekväma skor.
    Försiktig massage och värme över det smärtande området kan hjälpa spända muskler att slappna av.
    Ha ordentligt stöd i svanken när du sitter ner längre stunder – använd en kudde bakom ryggen.
    Om du sover på sidan, lägg en kudde mellan knäna för att belasta bäckenet så lite som möjligt. En tunn kudde under magen kan också kännas skönt.
    En del saker är bra att undvika
    Lyft inte tunga saker.
    Undvik att dammsuga och köra alltför tunga kundvagnar eller barnvagnar.
    Sitt inte med benen i kors.
    Ta hjälp från omgivningen
    När du har ont kan du behöva hjälp i vardagen. Det är bra om någon i din närhet kan hjälpa till och avlasta dig. Stöd från omgivningen kan betyda mycket när du har ont under en längre tid.

  6. Therés

    Foglossningarna med de två första var som hugg mellan benen och ner i benen. Men nummer tre satt allt som en konstant ömhet och molande mellan benen och även på benet där fram och likadant med nr fyra nu. Fast upplever att det kom tidigare denna gången.
    De tre första har varit fixerade 2-3 månader innan förlossning.
    Får se hur det blir denna gången❤️
    Lycka till 💕

  7. Alma

    Har ett barn, han fixerade sig redan i vecka 32 så var rädd att föda förtidigt. Men jag blev igångsatt sedan i vecka 42+0 då förlossningen inte startat ännu. Fina bilder på dig och magen!❤️

  8. Sofie

    Jag har haft foglossning med alla mina tre. Har haft ont i fogarna när jag går, stått och legat ner. Det smärtar i själva höfterna. Skälet att förklara 🙈 tycker själv inte det låter som foglossning för dig men alla känner säkert olika.

  9. Sanna

    Kan absolut va foglossning. Jag fick det me första när det va 1.5 månad kvar till förlossningen. Kunde knappt gå 100 meter ens. Med andra fick jag det betydligt tidigare. Men vart gravid redan efter 2 mån så kroppen han inte återhämta sig. Jag får fortfarande problem med värk i ljumskarna, känns som om allt ska gå isär. O då är mina 8 o 9 år nu 😅 Men jag har en bindvävnadssjukdom som gör mig överrörlig så det har med största sannorlihet med det o göra. Foglossningsbälte va riktigt skönt när man gick o stod. Hoppas det inte blir värre för dig 🌸 Men så har du fött många barn, kroppen är helt otrolig! Men klart det tar på den oxå 🙏🏼 Kram💕

stats